Allt jag kan om mitt jobb har jag lärt mig online.

Det är faktiskt så. Visst har jag varit på intressanta seminarier och läst många bra böcker, men kunskap som fastnar gör det när man använder den praktiskt och då är det Google som ger svaren när jag behöver dem.

Det har varit likadant sedan jag började arbeta med Internet 1996, även om det då var WebCrawler som var förstavalet för min informationssökning (minns du den?).

Jag har aldrig ångrat att jag skippade högskolan och skaffade mig fyra års extra branscherfarenhet istället. De utbildningar i digitala medier som fanns på den tiden handlade ändå bara om multimedia och CD-ROM. På Internet fanns all information jag behövde, gratis. Och när jag använder den för att prova nya vägar varje dag så stannar aldrig min utveckling.

Det här jobbet är fantastiskt ur den aspekten. Allt man behöver veta finns där ute, tillgängligt. Men fundera gärna ett slag på vad det innebär när det här även blir en realitet för de flesta andra kunskapsyrken.

Gömmer ditt företag er bästa information bakom registrering och inloggning? Visst kan det ge era kunder ett mervärde – de får något extra, exklusivt för dem. Men ni missar en jättechans att skaffa er nya kunder. Du har ingen aning om vad för information någon därute i världen behöver, precis just nu. Kanske är det just det whitepaper du lagt bakom inloggning för att dölja för konkurrenterna? Glöm dem, de har det redan. Var inte för rädd att släppa taget.

Den information jag hittar påverkar i väldigt hög grad vilken teknologi och vilka metoder jag väljer att använda. Kanske väljer jag något helt annat än vad jag hade tänkt mig från början, eftersom det var lätt att hitta och ta till sig och löste mitt problem snabbt.

I takt med att informationen på Internet blir tillgängligt för alla hela tiden och överallt blir det värde som ditt företag kan tillhandahålla i informationsväg avgörande eftersom det har en direkt påverkan på vilka val dina kunder gör i sin vardag på jobbet.

Det är inte heller svårt att ta reda på var du ska lägga krutet. Med webbanalysverktyg kan du löpande avgöra både vilket innehåll som är populärt, och vilket innehåll som ger bäst ROI i form av nya leads, sålda produkter och så vidare. Mata Google och du får nya kunder tillbaka.

Trots att jag varit med och grundat ett företag där en stor del av omsättningen kommer från designtjänster måste jag erkänna: design är mindre viktigt än det du fyller den med. Bäst innehåll vinner. Vad tänker du göra åt det?

Intresserad av innehållsstrategier? Här är en riktigt bra samling artiklar.