Vad fort det gick! Från att först ha fått ett ljummet mottagande av journalister och blivit missförstådd som en ny sorts eReader sålde Apple över 3 miljoner enheter på lika många månader. Nu börjar rapporterna strömma in om att företagsvärlden upptäckt att en iPad kan vara ett fullgott alternativ till en dator för många på jobbet.

De senaste veckorna har det kommit information om vad de andra tillverkarna gör, och det ser onekligen spännande ut. Apple har förstås marknaden i ett fast grepp, men på sikt kommer lägre priser och genomförande av vissa företagstillämningar att ge tablets med Android, Windows och längre fram även Googles Web OS en bit av kakan. Toshiba och Samsung är två elektronikgiganter som snart lanserar Androidbaserade konkurrenter.

Nej, jag tror inte heller att iPad eller andra tablets helt kommer att ersätta skrivbordsdatorn speciellt snart (hemdatorn ligger dock illa  till). Det är dessutom ointressant. De kom inte till för att lösa samma problem som en dator gör, utan för att lösa de nya problem som moderna människor har skaffat sig medan datortillverkarna hade fullt upp med att öka processorhastigheter och lagringsutrymme.

Så när tablet-tillverkarna nu börjar strö med specifikationer och data för sina nya produkter är det lätt att glömma vad i detta som är den verkliga revolutionenanvändargränssnitten. iPad var den första riktiga tabletdatorn, en början på något stort, och som Mark Hurst på Good Experience skrev i våras så handlar det egentligen inte om iPad:en eller konkurrenternas jämförbara prylar som snart dyker upp, det handlar om ett nytt beteende.

Så glöm alla iPadens brister för en stund. Den första produkten i en ny trend kan inte vara fulländad. Fundera istället på vad som händer när utvecklingen snurrat ett par varv till. Det kommer att gå fort – jämför t.ex. med iPhone. Den första iPhonen kom ut sommaren 2007, och 3G modellen kom först sommaren 2008. Det är bara två år sedan.

Hur fort det kommer att gå beror på vad app- och webutvecklarna får fram. Du kanske redan har sett konceptvideon som visade hur Time Magazine kan komma att förändras med en tabletdriven affärsmodell. Den  ger en försmak på vad vi snart kommer att ha i händerna (delar av det är förresten redan realiserat i den version som idag finns i App Store):

Japp, en modern produktkatalog ser snart också ut så. Du kan då dessutom identifiera dig och se anpassade priser som hämtas online, lägga order hos lokala distributörer och så vidare. Vi har redan tekniken, det behöver bara göras. Vi gjorde själva ett litet test förra veckan och portade en av våra 3D-simulatorer till iPad.

Mitch Joel skrev nyligen om iPhone4 på sin utmärkta blogg Six Pixels of Separation:

“It’s less of a phone and more of a remote control for your life.”

Kommer nästa generation av tablets att få samma inverkan på våra arbetsliv?